Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u het antwoord op de meest voorkomende vragen die bij ons de revue passeren.

Hoe komt mijn website hoog in de zoekresultaten van o.a. Google?

Het zorgen dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt noemt men zoekmachineoptimalisatie, ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization). Of jouw website naar wens tevoorschijn komt in de zoekresultaten hangt af van een groot aantal factoren. Een van de belangrijkste aspecten is simpelweg het eerlijk schrijven van teksten. Google wordt steeds slimmer in het herkennen van keyword spamming en dergelijke zaken en laat zich bijna niet meer foppen. Indien je wordt betrapt is de kans groot dat dat strafpunten oplevert of dat jouw website zelfs volledig uit de zoekresultaten wordt verwijderd.

Wat je zelf kunt doen

Eén van de belangrijkste aspecten van SEO is het gebruik van kernwoorden (lees: woorden waarop men gevonden wil worden). Hier moet zorgvuldig mee om worden gegaan. Je wilt woorden niet te weinig gebruiken, anders dringt het bij zoekmachines misschien niet door dat jouw website relevant is. Je wilt woorden echter zeker niet te vaak gebruiken, omdat je PageRank daar direct op kan worden afgerekend. Woorden moeten niet te algemeen zijn, omdat er dan al velen (vaak miljoenen) voor jou zijn. Tegelijkertijd wil je termen niet te specifiek maken, omdat er dan veel minder op gezocht wordt.

Een Gouden ei is er in dit geval niet. Het advies is teksten zo goed en oprecht mogelijk te (laten) schrijven. Dat klinkt nogal vaag, maar dat is precies wat het is. Heb je geen idee of je teveel of te weinig kernwoorden gebruikt? Houdt dan een kernwoordendichtheid van 1-2% aan(Een uniek kernwoord per 50-100 woorden).

Er was een periode dat vetgedrukte woorden hoger werden gewaardeerd: Dit is niet meer het geval en wordt sneller door Google herkend als keyword spamming. Gebruik vetgedrukte woorden dus alleen wanneer dit een functie heeft naar je bezoekers. Verder kunnen wij aanraden om zo goed mogelijk beschrijvende (nieuwe) paginatitels en kopjes te gebruiken. Deze worden hoger gewaardeerd dan enkel platte tekst. Maar blijf schrijven gericht aan een websitebezoeker, niet aan Google.

Ten slotte nog een term waar je wellicht wel eens van hebt gehoord: Backlinks. Een paar jaar terug was dit de weg om vlug hoog in de zoekresultaten te komen: Hoe meer websites naar jouw website doorlinkten, hoe groter de boost in de zoekresultaten. Vandaag de dag is dit weer een factor om goed mee op te passen: Backlinks zijn nog steeds erg waardevol, het gaat echter weer om de echtheid van de links. Zo worden inkomende links van spam sites of slecht gewaarde websites die niets te maken hebben met de inhoud van jouw website negatief gewaardeerd.

Een waardevolle backlink is een link vanuit een hoog gewaardeerde website, denk aan een nieuwswebsite of een bekend blog. Ook niet hoog gewaardeerde, kleine websites kunnen goede backlinks opleveren, een pré is wel dat de inhoud van beide websites met elkaar te maken heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tuincentrum website die linkt naar een tuingereedschapfabrikant. Indien je heel veel met backlinks aan de slag gaat is het aan te raden verschillende anchortags (linknamen) te gebruiken en een backlink checker tool te gebruiken voor inzicht.

Wat doen wij voor jou

Voor de overige zaken maken wij ons sterk. Denk hierbij aan een juiste semantische opmaak. Dit houdt in dat wij zorgen voor een juiste paginastructuur met juiste elementen zodat de robots van Google deze begrijpen en goed kunnen indexeren.

Hetzelfde geldt voor het juist gebruiken van metadata: Het toevoegen van beschrijvingen aan pagina's of afbeeldingen. De Googlebots weten in zo'n geval waar een afbeelding over gaat, maar belangrijker: Deze kleine beschrijvende teksten zijn vaak zichtbaar in de zoekresultaten waardoor het voor gebruikers sneller duidelijk is waar de website over gaat.

Weer eenzelfde verhaal geld voor het gebruik van microdata en microformats. Een stukje technischer om uit te leggen maar kort door de bocht: Dit zorgt voor duidelijkere interne verbindingen wat er weer op neer komt dat Googlebots niet ongewenst stranden, de website volledig kunnen crawlen en zo goed mogelijk begrijpen.

Hoe neem ik contact op met Site in a Second

Wij werken continue aan het verbeteren van onze producten en dienstverlening.

Vragen en opmerkingen, of een afspraak maken, kan via het contactformulier